Båtinteressen har eskalert de siste årene. Det finnes over en million fritidsbåter i Norge, og det er mange som har kjøpt ny eller brukt båt. En kalesje er for mange en viktig del av båten og trenger jevnlig vedlikehold. Mange bruktbåt-eiere arver problemene til forrige eier som kanskje ikke tok godt vare på kalesjen.

– Mange glemmer at kalesjen på båten også krever vedlikehold etter endt sesong. Det er ikke gøy å være på båttur under en kalesje som er revnet, lukter og lekker. Det er heller ikke gøy å vente i kø på kalesjereparasjon når vårsolen skinner og båtsesongen er i gang, sier André Egebakken, daglig leder i Seilmaker Iversen.

I over 150 år har familiebedriften på Frekhaug spesialisert seg på seil og kalesjer til båter, presenninger og trekk til oppdrettsnæringen og oljeindustrien. De er også forhandler av seil gjennom Elvstrøm Sails, som er en av Europas største seilleverandører. De skaffer også det meste innen seilbåtutstyr, også det som du ikke finner hos andre.

Daglig leder hos Seilmaker Iversen, André Egebakken Foto: Seilmaker Iversen

Hoper seg opp om våren

Våren var travel for Seilmaker Iversen, der mange båteiere sto i kø for å få reparert kalesjene sine samtidig. Dette ønsker de å gjøre noe med.

Den nydelige seinsommeren gjør at båtsesongen strekkes og båtene går seinere i vinteropplag. Mange lar båten stå, dekker den til eller har bestilt båthotell. Problemene med kalesjen er glemt og utsettes til neste vår. Det er unødvendig, mener Egebakken.

– Det er mange som leverer inn kalesjen, men det både kunne og burde ha vært så mange flere. Det detter alltid inn masse arbeid på våren når vinteren slipper taket. Selv om vi er blant de beste på kapasitet, vil det lønne seg å få levert inn kalesjen på høsten og vinteren for å slippe å vente i kø når du aller helst skal bruke båten, råder Egebakken.

Stor etterspørsel og lang leveringstid på nye kalesjer

De to siste årene har Seilmaker Iversen fått en økt kundebase på grunn av båtsalget på bruktmarkedet. Mange vil fornye den gamle kalesjen, men siden nybåtmarkedet har eksplodert, er det mange om beinet. Og etterspørselen topper seg på våren.

– Mens tidligere eier kanskje ikke brukte kalesjen, vil de nye eierne bruke kalesjen hele tiden. Leveringstiden på nye standard kalesjer har aldri vært så lang som i år. Normalt tar det cirka fire uker. I mars var det fire måneders leveringstid, og de som bestilte da får kalesjen levert nå på tampen av båtsesongen, forteller Egebakken.

I tillegg til å reparere kalesjer er Seilmaker Iversen også forhandler for de fleste standard kalesjer, i tillegg til produksjon av egne spesial kalesjer til kunder.

– Hvis du lar kalesjen tørke opp i løpet av vinteren og reparerer små hull underveis vil levetiden være betraktelig lengre.

Det tar kortere tid å ha kalesjen sin på service enn å få tak i en ny, i tillegg er det bedre for miljøet! Jo flinkere du er med jevnlig vedlikehold, jo billigere blir det i lengden. Seilmaker Iversen anbefaler at kalesjen leveres inn til service cirka hvert tredje til fjerde år, men regningen blir lavere om du tar småtteriene underveis når de oppstår.

– Hvis du lar kalesjen tørke opp i løpet av vinteren og reparerer små hull underveis vil levetiden være betraktelig lengre. Muggen og skitten oppstår ofte når kunden ikke tar av kalesjen på vinteren, advarer Egebakken.

Derfor bør du vaske kalesjen når den er skitten

Har det først kommet jordslag i duken, er det vanskelig å få bort. En kalesje er en teknisk duk som består av flere lag, og når jordslaget er kommet inn i vevingen, blir den der.

– Noen kunder har knekt mange nåler før de kommer til oss. Det er en del ting du kan gjøre på egenhånd, men dette er ofte for teknisk syarbeid til å gjøre hjemme. Dette er et håndverk med fagutdanning i bunnen, presiserer Egebakken.

Det er ikke lett å rengjøre kalesjen selv. Foran 2019-sesongen investerte Seilmaker Iversen i en stor vaskemaskin som skånsomt vasker kalesjene. Nå har de vasket nærmere 200 kalesjer med positivt resultat.

– Maskinen er tilpasset kalesjens komponenter der mye vann er involvert. Den er også skånsom mot vinduene. Vasker du kalesjen for hånd, er det vanskelig å få skylt ut all såpen godt nok. I tillegg tar det mye plass, forteller Egebakken.

Han fraråder å høytrykksspyling av kalesjen, siden det vil gjøre den svakere. I verstefall kan du ødelegge kalesjen.

– Da risikerer du å blåse bort hele belegget som ligger i duken. Dette gjør at impregneringen ikke vil bite på, og den vil ikke være tett lengre. Da er hele poenget med en kalesje borte, legger Egebakken til.

Hos Seilmaker Iversen blir kalesjen impregnert for hånd etter at den er vasket, for å være sikker på å få dekket hele flaten med impregnering. Vinduene på kalesjen skal derimot ikke impregneres.

Sy sømmene når de løsner

Når du først skal vaske kalesjen hos dem, anbefaler Seilmaker Iversen at de også reparerer små hull og sømmene.

– Du får reparert ganske mye i løpet av en time med symaskin i vår serviceavdeling. Da får du stagnert en utvikling på kalesjen som i lengden kan bli dyrt, forklarer han:

– Det er ikke uvanlig at tråder løsner og revner på kalesjen etter en sommer. Trådene er bygget opp med en kjerne av nylon for styrke og et ytterlag av bomull, som sveller opp når den blir fuktig og tetter nålehullene.

Seilmaker Iversen leverer ikke ut en kalesje som ikke har fått sydd over de viktigste sømmene. Dette er en del av kalesje-servicepakken.

– Alle kalesjer skal sitte godt og stramt på båten. Hvis sømmen ikke er god, vil kalesjen revne ved montering. Det er det faglige kravet vi stiller oss. Vi leverer kun fra oss kvalitet, sikrer Egebakken.